Linda in Nicaragua

Dia mundial de lucha contra el SIDA

1 december was de dag van 'de strijd tegen AIDS'. In het ziekenhuis van Masaya werden alle AIDS patiënten in het zonnetje gezet. Samen met Maura (mijn stagebegeleidster) heb ik bij de patiënteningang van het ziekenhuis speldjes met het AIDS logo uitgedeeld. Daarna werd de dag geopend met een toespraak en een informatief gedeelte over AIDS in Nicaragua en in Masaya. Van de steden in Nicaragua met de meeste inwoners die AIDS hebben, staat Masaya op nr. 3!

Vervolgens werd de ochtend voortgezet met een heus feest. Er waren allemaal kinderen en medewerkers van het ziekenhuis die optredens verzorgden. Echt mooi om te zien hoe blij iedereen was. Kinderen die dol gelukkig rondrennen en die je van geluk in de armen vliegen om met je te knuffelen. Zo mooi om dit op deze manier mee te maken. Nooit geweten dat er zoveel volwassenen maar vooral ook zoveel kinderen met AIDS rondom het ziekenhuis in Masaya wonen. Als je daar over nadenkt sta je met gemengde gevoelens feest te vieren.

Tijdens de optredens werd er aangemoedigd, gejuicht, geschreeuwd en veel geklapt door de toeschouwers. Iedereen was super enthousiast en zelfs de aller kleinste kinderen dansten mee! Dansen in traditionele kledij, geweldig om te zien hoe die kindjes in stijl hun dansje opvoeren!

Het feest heeft de hele ochtend geduurd en werd afgesloten met 2 pinata´s voor de kinderen, rijkelijk gevuld met caramellos (snoepjes, waarvoor ik ook 3 zakken had meegebracht). Prachtig om te zien hoe die kinderen zich op een grote vleeshoop gooien als de snoepjes uit de pinata vallen, haha! In Nederland zou de helft van de kinderen allang huilend bij mama op schoot zitten, maar hier zijn de kinderen harder en onwijs blij met kleine dingen. Mooi om te zien en ben blij dat ik dit van zo dichtbij heb mogen meemaken.

Ik had helaas mijn fotocamera niet bij me tijdens deze ochtend. Via een medewerker van de beveiliging heb ik een paar foto's weten te bemachtigen. Ze zijn niet heel scherp, maar goed genoeg om een kleine indruk van deze ochtend te krijgen.

Reacties

Reacties

Roelien

Hallo Linda!

Ik ben een derde jaarstudent aan de HAN Voeding en Dietetiek. Nu kunnen wij ook voor ons stage-afstudeerproject naar Nicaragua-masaya en ik denk dat dit hetzelfde ziekenhuis is waar jij bent. Ik heb echt ontzettend genoten van je verhalen en het klinkt echt heel erg mooi en interessant! Ik vroeg me alleen af hoe het met de veiligheid in Nicaragua gesteld is, je hoort zo nu en dan verhalen... Ik zou het erg leuk vinden wanneer je me hiervan op de hoogte zou willen stellen!

Groeten, Roelien

Francine

Hallo Linda,

Leuke dingen die je allemaal beleeft. Te gek! Ik lees dat je je terugreis al begint uit te stellen...!
Je hebt geluk dat carnaval dit jaar laat valt.
Wat ik ook heel leuk vond was jou gedicht dat Lisette op de surprise -avond had voorgelezen. Wat lief dat je daar tijd voor had ondanks je drukke, actieve leventje.
Vele groetjes ook van Laura, Jeroen, Youri en John.
Francine

Linda

@ Roelien,

Qua veiligheid hoef je je geen zorgen te maken. Hier was ik in het begin ook huiverig over, maar heb nog geen onveilige situatie of uberhaupt een situatie waarbij ik me niet veilig voelde meegemaakt.
Je moet het natuurlijk niet opzoeken door 's avonds na 20u alleen over straat te lopen e.d.
Verder heb ik van de andere studenten die ik hier heb leren kennen wel verhalen over gestolen portemonnees, camera's en telefoons gehoord. Hier moet je op drukke plekken zoals de markt en in de bus dus extra goed op letten.

Hopelijk heb ik je genoeg geinformeerd, mocht je meer willen weten kun je me altijd mailen, linnie_q@hotmail.com

Roelien

Ontzettend bedankt voor je reactie! Als het aan mij ligt ga ik je zeker opvolgen!!

Groeten, Roelien

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!